Monday, June 30, 2008

3rd Language



Dalam runsing memikirkan bahasa ketiga yang perlu diambil nanti, tertanya-tanya apa kepentingan yang perlu diambil kira dalam menimbangkan subjek bahasa ketiga ini. Ada yang nak ambil bahasa arab -sebab pernah belajar dulu-, ada pula nak ambil bahasa mandarin -punyai kepentingan dalam kerjaya nanti-, tapi diri ini memang ingin mengambil matapelajaran bahasa Jepun. Kata kawan, bukannya kita akan kesana nanti. Antara fakta yang perlu diambil kira.

Sebenarnya, jika saya mengambil bahasa Jepun sebagai bahasa ketiga, tapi itu bukanlah bahasa ketiga diri ini. Setelah menelaah di sekolah rendah dan sekolah menengah, Bahasa Malaysia, English dan juga Bahasa Arab sudah pun dipelajari. Jadi terasa ingin mempelajari satu bahasa yang baru. Tapi kenapa bukan bahasa Jerman, Mandarin mahupun Perancis?

Dalam hal ini, minat adalah faktor utama. Jika belajar sebab berkepentingan dalam hal-hal lain, memang bagus. Tapi sebab minat, ia akan menjadi satu keseronokan dalm mempelajari bahasa baru ini. Seolah-olah bermain PS3 ataupun bermain karom. Tapi ini lebih baik. Satu pelajaran yang mungkin seronok untuk dipelajari dan mengundang cabaran untuk mendapat cgpa yang tinggi. Jadi, maaflah alasan yang lain, sebab saya nak bersuka ria belajar bahasa Jepun. Ganbatte Kudasai!!!

ENGINEERING: A DESIGNER KNOWS HE HAS ACHIEVED PERFECTION NOT WHEN THERE IS NOTHING TO LEFT TO ADD, BUT WHEN THERE IS NOTHING LEFT TO TAKE AWAY -Antoine De Saint Exupéry-

No comments: