Monday, August 31, 2009

Le. Gardenie

(Gambar adalah ihsan dari Sukri Aq)


Kebanyakan komik yang saya minati adalah datangnya dari luar, lebih-lebih agi dari Jepun. Itu sudah pasti. Jepun adalah pengeluar hasil komik terbesar di dunia. Walaupun sebegitu besar industri ini di Jepun, cuma beberapa karya saja yang saya minati seperti Midori No Hibi, Doraemon, Siren dan beberapa lagi siri yang didedahkan di Malaysia.

Akan tetapi, Le. Gardenie adalah salah satu produk anak Malaysia yang cukup saya minati. Tapi saya hanya meminjamnya dari rakan kerana beliau sudah terlebih dahulu membelinya. Lebih baik kami bertukar-tukar dan dapat berkongsi pelbagai kisah. Mungkin saya akan membeli juga Le. Gardenie ini untuk dijadikan koleksi. Kerana ianya memang layak untuk disimpan dan dijaga sebagai koleksi cerita yang menarik.

Hasil karya Ben ini pada saya memang menepati cita rasa. Walaupun saya ini bukanlah seorang yang melayani kisah-kisah romantik seperti ini, tetapi Le. Gardenie lebih kepada konflik kehidupan yang ditunjangi Orange watak utama lelaki yang melalui kehidupan remajanya. Membesar seiring dengan Kiwi, teman rapatnya adalah perempuan tetapi bersifat dan berpakaian ke sekolah seperti lelaki. Cerita secara umumnya bermula selepas Orange bersemuka dengan Lemon dan jalan cerita semakin twist dan berterusan. Di samping itu Apple seorang gadis jelita yang menarik hati Orange untuk menyukainya.

Setelah beberapa kali bertemu kisah seperti ini, saya agak sedih jika satu-satu kisah itu membabitkan peristiwa hilang ingatan. Cukuplah dengan Midori No Hibi dan juga Wall-e. Seolah-olah idea hilang ingatan ini sememangnya berhasil untuk menimbulkan rasa sedih dan juga kasihan. Maaflah, mungkin pada perenggan ini saya agak terlebih memberi reviu dan secara kasarnya anda semua mungkin boleh menangkap bahawa kisah ini adalah kisah sedih. Tetapi anda perlu baca kerana keseronokan di awal, tengah dan di pengakhirannya memang tak terkata.

Le. Gardenie terdiri dari empat buah buku yang berjudul Le. Gardenie, Le. Gardenie: Foolish Fruits, Le. Gardenie: Party Of Three dan buku terakhir Le. Gardenie: The Final Four. Setiap satu berharga Rm 7.50, lebih seringgit untuk setiap judul yang saya beli untuk Midori No Hibi. Kesemuanya adalah berwarna dan ini memberi kepuasan yang lebih kepada pembaca. Sebagai pengakhiran ulasan saya, ingin saya rekodkan puisi di muka belakang setiap buku Le. Gardenie ini yang berbunyi:


Taman hati yang indah berseri itu,

Tidak tercapai bak langit nan biru,

Kiranya bunga liar ini menumpang teduh,

Adakah akan dianggap penceroboh...?




Jika kehadiranku tidak disenangi,

Biarlah kulayu terbiar menyepi,

Mungkin waktunya ku undur diri,

Tempatku bukan disini...

FEAR IS THE PATH TO THE DARK SIDE. FEAR LEADS TO ANGER. ANGER LEADS TO HATE. HATE... LEADS TO SUFFERING.
- Master Yoda -

No comments: