Thursday, March 25, 2010

Terlupa Aku. Diingatkan Aku.

Franck Bilal Ribery
Ribery dan Anelka

Samir Nasri


Frederick Kanoute

Kisah ini tiada kaitan dengan mereka diatas.

Macam biasa, kelas environment akan habis sedikit awal dari masa sebenar. Dan niat dihati untuk meneruskan pembacaan database yang berlambak sebelum memasukkan ke dalam research proposal. Sebaik keluar pintu, rakan-rakan yang dah keluar dulu, ada yang menghala kekiri, punya tujuan untuk berehat sambil minum. Ada juga yang tak ketahuan, masa sedikit lagi yang tinggal jadi berdiri saja depan kelas sebelum ke makmal.

Aku, terus pergi ke kanan, ke meja kosong yang tersedia untuk sesiapa yang menggunakan. Aku pun terus ke sana. Tapi sekali imbas ke penghujung koridor, terperasan kelibat Encik S. Pernah mengajar aku makmal elektrikal dan mekanikal. Bukannya pelik aku ternampak kelibat beliau. Cuma kebiasaannya aku Cuma mengangguk hormat dari jauh. Tapi berbeza untuk kali ini. Encik S melambai dari jarak 10 m seakan memanggil aku ke sana.

Aku yang keseorangan pun pergilah merapati beliau. Lantas bermulalah satu dialog yang diharapnya tak dilupakan untuk kebaikan diri.

Encik S: Mai sini dulu. Lama tak jumpa.

Aku: Assalamualaikum encik. Encik sihat?

Encik S: Waalaikummussalam. Alhamdulillah sihat. Orang tua kamu sihat?

Aku: Erm, mak saya sihat orang tua je lah. Alhamdulillah. Eh, encik rilek je keluar kelas. Bukan encik tengah mengajar kelas hujung tu ke?

Encik S: Kamu pergilah tengok apa yang diorang buat.

Aku pun pergi ke tingkap kecil di pintu untuk mengintai sedikit kelas tersebut.

Aku: Oh, diorang tengah buat latihan ke?

Encik S: Calculation. Jadi saya biarkan je la diorang buat latihan tu dulu.

Aku: Oh.

Encik S: Kamu sekarang macam mana? Solat berjemaah buat ke?

Aku: Aaaaaa… (Nak tipu ke nak jujur ni?) Aaaaa…. (jujur campur tipu sikit la) erm, ade la jugak buat waktu Maghrib. Kalau ok, saya tunggu sampai Isyak. Kadang-kadang tu ada ceramah yang melarat sampai pukul 9.30 tapi solat Isyak pun tak buat lagi. Macam leceh juga kalau ada ceramah yang agak lama.

Encik S: Uish, rugi la camtu. Masalah juga tu. Pelik juga kita ni kan. Siapa ajar kita solat sorang-sorang ek? Ada ke kamu belajar sebelum ni nabi ajar kita solat sorang-sorang? ‘Ihdinas sirotol mustaqim’ maknanya tunjukkan kami jalan yang lurus. Bukannya tunjukkan aku jalan yang lurus. Macam mana nak dapat makbul doa dari ayat tu kalau kita solat sorang-sorang. Nanti cuba la kamu senang-senang, tanya kawan kamu siapa yang ajar kita solat sorang-sorang.

Aku: Tapi nabi ada juga solat sorang-sorang. Tapi solat sunat la. (tiada idea sebenarnya, cuba mengisi borak). Payah jugak tu encik, konon la saya cuba usulkan soalan ni pada rakan, mesti tak menjadi punya. Saya ni pun bukan alim sangat nak persoalkan pada orang lain.

Encik S: Itulah, kita ni rugi tak solat jemaah.

Diam 15 saat.

Aku: Encik ajar subjek apa sekarang ni?

Encik S: Saya ajar subjek xxxxxxx (tak ingat subjek apa)

Aku: Oh.

Encik S: Kamu semester lapan kan semester depan? Saya akan ajar design. Integrated Design Project. (Bunyi seolah-olah menawarkan aku untuk mengikuti beliau semester depan)

Aku: Oklah tu, subjek kritikal juga tu. Macam mana encik? Dah dekat dua tahun mengajar kan? Seronok tak?

Encik S: Erm Ok lah. Seronok…. Kita nak seronok apa duduk kat atas dunia Tuhan ini? Tiada masa sebenarnya kita nak berseronok, bersuka ria. Buat apa semua tu? Rugi kita nanti. Seronok, seronoklah juga kalau badan kita sihat dapat buat amal ibadah dan kebaikan pada Nya. Tiadalah rugi hidup kita atas muka bumi ini. Bekalan pun kita kena kumpulkan juga.

Aku: (Terkedu sebenarnya) Betul juga tu encik. Saya tak tahu nak cakap apa, akhir zaman dan…

(Inilah yang biasa berlaku kalau aku berbicara dengan beliau. Tak sempat nak panjang lebar, beliau akan cepat memotong perbicaraan aku. Jadi, pada aku agak sempit ruang aku untuk melontarkan pendapat. Walaupun pendapat aku sememangnya tak mencapai tahap beliau yang sudah lebih banyak makan garam dari aku.)

Encik S: Kita tak boleh putus asa pada Tuhan. Kita kena jaga sehala tunjuk ajar nabi pada kita, umat baginda. Harapnya dapatlah kita mendapat keredhaan dariNya.

Aku: Betul tu encik. (Serik nak tambah cerita, nanti sia-sia je kena potong)

Diam lagi 30 saat.

Encik S: Kita nak jaga kesihatan ni, susah zaman sekarang. Nak jamin kita sihat ni susah la jugak. Kita kena sihat nak amalkan amal ibadat. Dalam nak buat amal ibadat tu, kita kena jaga kebersihan makanan dan minuman kita jasmani dan rohani. Makanan kita masak sendiri elok. Nasi semua tu masak sendiri je. Ayam? Ayam beli kat kedai tu boleh percaya ke? Ayam yang diternak tu, diberi makan usus babi. Sama je la dengan telur ayam. Susah nak jaga kebersihan rohani pemakanan kita. Tapi itulah yang penting sebenarnya.

Aku: Betul tu encik. (Suara semakin perlahan)

Encik S bangun dari bangku menuju semula ke kelas beliau tadi.

Encik S: (Sambil bergerak menjauhi aku) Itulah kita kena ambil berat semua perkara, jangan bagi terlepas dan solat jemaah itu penting.

Aku mengangguk dan setuju sambil jarak kami pun semakin jauh. Encik S kini beberapa langkah dari kelas beliau.

Encik S: Kamu ada kelas apa lepas ni?

Aku: Saya ada makmal environment. Saya mintak diri dulu ye encik.

Encik S: Pergilah (sambil mengangguk).

Satu perkara yang tiba-tiba dan pelik berlaku. Disebabkan perbualan ini yang terjadi tiba-tiba, mungkin inilah dia “Terlupa Aku. Diingatkan Aku.”


THE STRUGGLE TO SAVE THE GLOBAL ENVIRONMENT IS IN ONE WAY MUCH MORE DIFFICULT THAN THE STRUGGLE TO VANQUISH HITLER, FOR THIS TIME THE WAR IS WITH OURSELVES. WE ARE THE ENEMY, JUST AS WE HAVE ONLY OURSELVES AS ALLIES -Al Gore-

4 comments:

usop_zali said...

En.S...aku perasan ko sembang ngn sapa..time 2 kn aku take 5 konon nye..hehe..tp kata2 dia cukup bg impak...terasa skali kt aku...

ASaL said...

huhu, yg membaca pun terasa sekali impaknya

Aderi Aryasu said...

ko prasan ke ucop.. bkn nk join skali dgn aku... blh la buat usrah tak rasmi kt situ ari tuh... he3

Anonymous said...

renung2kn dan selamat beramal....:-))