Tuesday, September 20, 2011

Footbal Manager (FM) 2008 – Local Area Network (LAN)




Pra-Pra-Prakata

Budak-budak sekarang ni (baca: remaja hingga mereka yang berumur bawah 30 tahun) sudah tentu biasa dengan permainan video. Lagi-lagi pada mereka yang sudah biasa pergi ke cyber café, tidak asing pada mereka selain melayari internet mereka juga bermain permainan komputer. Permainan yang tidak asing lagi pada mereka seperti DOTA (aku tak pernah main), Counter Strike, Half-life dan juga Quake. Kini permainan dimainkan secara online melalui internet secara meluas. Tetapi sebelum itu untuk bermain dengan rakan biasanya menggunakan Local Area Network atau LAN. Tiada internet diperlukan cukup dengan sambungan litar setempat yang biasa digunakan di cyber café untuk menyambungkan beberapa komputer untuk bermain beramai-ramai. 


Untuk permainan aksi dan tembak-menembak, memang tidak asing untuk bermain secara LAN tapi adakah ianya suatu kebiasaan untuk bermain Football Manager (FM)? Aku rasa tak. Mungkin sedikit saja yang bertuah pernah bermain FM  secara LAN. Antara yang bertuah pernah merasai permainan Football Manager secara LAN adalah aku, Iley, Hamiz, Apis, Daud dan juga Aok.

Pra-Prakata

Football Manager adalah permainan simulasi pengurusan kelab bola sepak. Jangan terkejut kerana Liga Malaysia juga turut ada di dalam permainan ini. Aku ingat lagi ketika aku mula bermain FM yang pada asalnya Championship Manager ketika di sekolah dulu. Mencuri masuk makmal komputer dan belajar cara bermain CM. Team pertama yang aku uruskan adalah Bolton Wanderers. Haha. Tapi tak pernah bermain sehingga habis walau satu musim sebab susah nak akses makmal komputer.


Dan ketika belajar Diploma, aku dapat beli komputer dan apa lagi, aku pun install FM dan cuba bermain. Team yang aku cuba uruskan pada mulanya adalah Selangor FA. Masa tu, FM ni tak cukup familiar di kalangan rakan-rakan. Aku ingat lagi Apis yang cuba menekan-nekan mouse tapi tak berjaya nak ‘continue’ game aku tu. Mulalah Apis mengenali dunia FM. Hamiz juga sama, turut main dekat komputer aku. Masing-masing menggunakan strategi sendiri dan bergilir-gilir untuk menentang lawan. Rasanya bermula dari itu populariti FM makin meningkat di kalangan kengkawan aku termasuk Iley dan juga Aok.

Walaupun aku yang pada awalnya memperkenalkan game ni pada diorang, tapi lama-kelamaan diorang lebih hebat dari aku dan tahu pelbagai lagi rahsia dunia pengurusan kelab bola sepak ni. Dari ramalan pemain muda yang bakal menjadi bintang hinggalah pengurusan jurulatih, peninjau dan juga komersial ini semua telah difahami oleh kengkawan aku yang lain sedangkan aku pula yang terkial-terkial untuk melihat segala aspek pengurusan.

Sehinggalah suatu hari, Iley mengajak Hamiz untuk bermain FM secara LAN. Tidak pernah dibuat sebelum ini. Tapi Iley tetap bertegas mahu mencuba bermain FM secara LAN. Perlu diingatkan pada waktu ini, pada hemat aku Iley amat hebat bermain FM. Jadi mereka berdua yang bermain secara LAN dan berjaya bermain bersama-sama. Aku hanya melihat dan memerhati bagaimanakah FM dapat dimainkan secara LAN.

Bermain FM secara LAN bukanlah semudah DOTA dan juga Counter Strike (CS). Tapi setelah timer dipasang maka terasa bermain FM agak realistik dengan satu minit diperuntukkan untuk membuat keputusan (kecuali bila menjelang hari perlawanan). Konsepnya mudah, satu komputer digunakan sebagai server (dalam kes kami, komputer Iley menjadi server sebab komputer beliau yang paling high end dan juga baru time tu) dan jaringan modem Universiti menjadi penyambung antara komputer-komputer. Pemain boleh bermain dengan kelab masing-masing walau dimana komputer mereka bermain dengan syarat komputer Iley ini mesti dan dipasang dan juga FM LAN turut dipasang. Jadi dari segi teknikal sudah tiada masalah.

Bagaimana jika salah-seorang dari kami tidak dapat memberi komitmen untuk bermain? Tidak perlu dirisaukan kerana sistem FM akan membuatkan kami yang tak bermain menjadi auto-pilot. Komputer yang akan menguruskan kelab mengikut corak asal pemain itu menguruskan pasukan. 


(bersambung...)

"DAVID BECKHAM IS BRITAIN'S FINEST STRIKER OF A FOOTBALL NOT BECAUSE OF GOD-GIVEN TALENT BUT BECAUSE HE PRACTISES WITH A RELENTLESS APPLICATION THAT THE VAST MAJORITY OF LESS GIFTED WOULDN'T CONTEMPLATE" – Sir Alex Ferguson –

No comments: