Sunday, September 25, 2011

Footbal Manager (FM) 2008 – Local Area Network (LAN) 6


Act VI

Ada suatu ketika itu aku, Hamiz dan Iley kesemuanya terlibat dalam perlawanan Piala Liga (Carling Cup). Aku pernah cerita yang Cup Competition biasanya kalah mati. Dan pada ketika itu masih lagi di peringkat awal saingan. Maka kebiasaannya kelab-kelab besar yang dikawal kami akan diundi melawan kelab kecil dan lemah. Jadi kebiasaannya kemenangan itu seperti sudah pasti dan jaringan gol juga besar. Tetapi jika tersalah taktik dan percaturan biasanya masih lagi menang cuma perbezaan jaringan gol yang lebih kecil.

Let me get this clear, perlawanan kalah mati bermakna jika kalah terus keluar dari competition tersebut. Jika bermain sendirian anda boleh save dan load kembali untuk memperbetulkan keadaan. Tapi situasi ketika itu adalah Football Manager Local Area Network (FM LAN), bermain bersama rakan bukan bermain bersendirian. Keadaan Iley dengan pasukan mudanya masih berterusan ketika ini. Dengan rentetan keputusan yang teruk sebelum ini maka boleh dijangkakan Man Utd turut tewas di tangan pasukan kecil. Aku dengan Liverpool juga ada perlawanan yang menanti, turut serta Hamiz dengan Arsenal beliau.

Maka perlawanan diteruskan. Kebetulan perlawanan aku dan Iley diadakan serentak. Jadi kami perlu mengawal pasukan kami sedangkan perlawanan Hamiz akan diadakan lewat sedikit. Ketika itu Hamiz hanya perlu menunggu sambil membelek-belek pemain yang beliau bakal rekrut ataupun mengubah-ubah apa yang patut untuk pasukan beliau. Aku dan Iley pun meneruskan permainan masing-masing. Tiada apa yang saspen ketika perlawanan dan di akhirnya aku berjaya menentang pasukan lawan dengan jumlah jaringan yang biasa. Tapi amat mengejutkan untuk Iley, dia kalah!

Iley merasa kurang senang dan merasakan dia akan di pecat dari menjadi manager Man Utd. Ini kerana sebelum perlawanan Piala Liga tersebut dia telah kalah beberapa kali. Dengan kekalahan di tangan pasukan kecil, being fired looks imminent. “Habislah aku, mesti kena pecat lepas ni. Aku load balik ea” kata-kata Iley. Aku hanya mendiamkan diri tapi pada aku ini akan memusnahkah prinsip permainan FM LAN ini. Kalau Iley kalah dan kemudian mahu load semula, semua orang pun mahu berbuat begitu juga. Aku, Hamiz dan Apis pun nak load juga kalau kalah. Tidak adil bagi yang lain.

Pada asalnya Iley mengacah-acah saja. Aku dan Hamiz masih meneruskan permainan dengan tidak mengendahkan kata-kata Iley. Sedang aku dan Hamiz khusyuk melihat skrin komputer menggodek apa-apa yang ada pada pasukan masing-masing. Tapi dengan tidak semena-mena kami terkeluar dari FM. “Aku load baliklah” kedengaran di sebelah aku. Iley dah off FM dan buka semula untuk load kembali, load sebelum perlawanan liga tadi. Diingatkan, Iley adalah server. Sekali dia off semua yang lain akan terkeluar dari permainan. Aku tak puas hati. Aku ada luahkan jugak yang tak adil untuk orang lain. Kalau kami semua nak load, macam mana? Dia kata, load je la kalau korang nak.



Memang bengkek juga time tu. Tak syok la kalau semua orang senang-senang nak re-load balik game. This is really unfair. Aku terus shut down komputer, pergi baring kemudian tidur. Lagi bagus! Tapi sementara nak lena tu, aku perasan Iley buka semula FM tu dan bermain semula Piala Liga tadi. Akhirnya dengan ikhtiar beliau tu, beliau menang perlawanan tersebut dan berjaya meneruskan langkah ke pusingan seterusnya. Nasib baik jugak Liverpool yang tadinya aku dah menangkan kini di ‘auto-pilot’kan secara tidak adil juga turut berjaya melangkah ke pusingan seterusnya.

Tahniah la brader, menang jugak kau akhirnya. Selamat lagi kau. Tak kena pecat lagi. Tahiah sesangat.



"DAVID BECKHAM IS BRITAIN'S FINEST STRIKER OF A FOOTBALL NOT BECAUSE OF GOD-GIVEN TALENT BUT BECAUSE HE PRACTISES WITH A RELENTLESS APPLICATION THAT THE VAST MAJORITY OF LESS GIFTED WOULDN'T CONTEMPLATE" – Sir Alex Ferguson –

No comments: