Friday, September 23, 2011

Footbal Manager (FM) 2008 – Local Area Network (LAN) 4


Act II

Hamiz dan Iley bermain berdua sesama mereka. Lama kelamaan kedaan seperti macam bermain berseorangan. Tiada keadaan terdesak kerana diakhirnya mereka berdua juga yang bersaing. Walaupun tidak lagi dapat main tipu (save dan kemudian load semula), tapi sudah hakikatnya begitu. Jika tidak Iley juara liga, Hamiz lah yang juara. Macam apa yang terjadi di La Liga (Liga Sepanyol) sekarang, mesti Barcelona saja yang menang. Kalau macam bosan sikit tu, baru la Real Madrid pula menang.

Maka Iley pun mencuba menyucuk jarum kat aku untuk join sekali. Setelah melihat keberkesanan bermain FM secara LAN oleh Hamiz dan Iley, aku terasa jugak untuk join sekali. Tapi malangnya sebagai fan Manchester United, aku rasa kurang syok tak dapat control Man Utd. Rasa macam susah nak menang nanti. So, akhirnya aku decide juga nak join game derang. Alang-alang susah nak menang pakai team lain, aku pilih Newcastle United. Tapi keadaan menjadi lagi tak best, aku asyik disayurkan dan potensi untuk menang amatlah tipis. Terus tak best langsung nak join derang main FM LAN. Jadi Iley mengesyorkan satu lagi team big four yang tinggal, Liverpool FC. Jadi aku memencenkan diri dan mencipta satu lagi diri aku dalam game tu dan mengambil alih tampuk pengurusan Liverpool FC.



Act III

Memandangkan aku dah join sekali jadilah tiga orang yang betul-betul mengawal pasukan dalam FM tu. Aku perasan cara permainan mereka berdua (Hamiz dan Iley) tidak lagi sama seperti ketika mereka bermain berdua-dua. Hamiz mula cepat merekrut player prospek seperti Bojan manakala amat pelik untuk Iley, seorang pemain game manager yang hebat, mengambil langkah yang agak aneh pada aku. Beliau merekrut player yang tidak tersenarai dalam list pemain prospek masa depan. Namun Iley percaya yang dia boleh train player-player tersebut menjadi sehebat Bojan, Vela, Kompany dan lain-lain. Antaranya yang aku ingat, Tom Huddlestone.



Aku pula, dengan Liverpool yang dibarisi Xabi Alonso, Peter Crouch, Harry Kewell, Luis Garcia, Steven Gerrard, Daniel Agger, Jamie Carragher dan beberapa bermain belum lagi tetap dengan polisi asas. Hanya yang aku mampu ikhtiarkan adalah membeli player prospek. Antaranya adalah Vincent Kompany dan juga Igor Akinfeev. Tetapi ketika itu mereka teramatlah muda. Belum cukup hebat namun aku perlu menggunakan mereka untuk perlawanan-perlawanan yang mendatang.

 
Igor Akinfeev dan Vincent Kompany.

Jadi kami pun bermain bersama-sama walaupun kebanyakan masanya aku paling sayur antara kami bertiga. Tambahan pula, Chelsea yang dibiarkan ‘auto-pilot’ oleh Daud pun masih hebat sebab Chelsea memang hebat ketika itu di dunia sebenar. Maka disimulasikan ke dalam game (plus; masa ni Chelsea yang mempunyai bajet paling besar). Agak struggling juga aku masa tu namun diteruskan juga kerana pelbagai kejutan dan variasi yang dapat dirasakan bila bermain secara LAN. Lagi-lagi perlawanan yang menemukan antara kami, Liverpool vs Man Utd dan Liverpool vs Arsenal memang dinantikan. Kadang-kadang seronok juga mereka bertembung sesama sendiri, kadang-kadang mengharapkan kekalahan dan kadang-kadang mengharapkan mereka seri saja sudah mencukupi. Ini biasa berlaku, dengan harapan untuk memotong salah seorang dari mereka untuk mendahului liga.

"DAVID BECKHAM IS BRITAIN'S FINEST STRIKER OF A FOOTBALL NOT BECAUSE OF GOD-GIVEN TALENT BUT BECAUSE HE PRACTISES WITH A RELENTLESS APPLICATION THAT THE VAST MAJORITY OF LESS GIFTED WOULDN'T CONTEMPLATE" – Sir Alex Ferguson –

No comments: