Thursday, September 29, 2011

Footbal Manager (FM) 2008 – Local Area Network (LAN) 10


 Act X

Menjadi manager ni selalunya kena peka dengan pelbagai elemen dalam sesebuah kelab yang diuruskan itu. Antara aspek yang perlu dilihat dengan teliti adalah aspek kejurulatihan, aspek training setiap pemain tersebut dan prospek pemain itu untuk meningkatkan stats mereka itu. Antara lain pula adalah kontrak pemain tersebut. Seringkali manager akan memasang option untuk assistant manager notify mereka jika ada pemain yang akan menghabiskan kontrak mereka dalam masa setahun yang akan dating. Jika tidak dipasang option ini maka kebanyakan kita tak akan perasan melainkan mereka yang sering menyemak baki kontrak setiap pemain yang ada diuruskan oleh kita.

Inilah kisahnya mengenai kontrak, Apis yang menguruskan Chelsea ketika itu pada firasat aku tidak memasang option tersebut lantas tidak perasan kebanyakan playernya pada masa itu akan habis kontrak dalam masa 6 bulan. Kebiasaannya, jika ada player yang hanya berbaki 6 bulan di dalam kontrak mereka maka kelab-kelab (pengurus-pengurus) lain sudah boleh approach pemain itu. Sebagai contoh, aku approach David Beckham di L.A. Galaxy tu, yang kononnya tinggal 6 bulan saja lagi untuk bermain dengan L.A. Galaxy. So aku deal dengan Beckham dan konon la dia setuju dengan offer aku untuk gaji $300,000 seminggu so Beckham akan join team aku sebaik kontrak dia tamat dan tanpa membayar satu sen pun kepada L.A. Galaxy. Ini memang syok sebab boleh dapat player terer tanpa membayar transfer fee.

David Beckham.

Kebiasaanya cara ni boleh pakai la untuk player yang kurang hebat. Just untuk backup player boleh la pakai trick camni. Agak jarang dapat player star melalui cara ni tapi masih tak mustahil. Berbalik cerita Apis tadi, dia tak perasan yang banyak player dia kontrak dah nak habis. Antara yang aku ingat mungkin Drogba, Terry, Lampard dan beberapa player yang lain. Nak dijadikan cerita, ketika aku perasan situasi ni, Hamiz pun turut perasan sama. Tapi Apis tidak bermain ketika itu, Chelsea sedang di ‘auto-pilot’kan. Jadi dalam diam aku approach salah sorang player Chelsea ketika itu yang memang dah lama aku scout dan Hamiz pun turut sama approach player Apis ni.


Didier Drogba, John Terry dan Frank Lampard.

Dalam hati berharap semoga sempat la player-player yang berkenaan bersetuju dengan kontrak aku ni. Bolehlah dapat player hebat tanpa membayar transfer fee. Free of charge. Hahaha. Tapi macam biasa, benda-benda keji, jahat dan kotor ni susah pula nak menjadi. Tak lama lepas kami approach player Chelsea ni, Apis pun masuk balik untuk bermain dalam FM ni. Dia pun perasan apa situasi yang berlaku dan cepat-cepat offer kontrak baru untuk player-player yang terlibat. Aduh, melepas. Tapi dalam masa yang sama terbayang jugak “Apa la agaknya reaksi Apis kitorang wat camni kat player dia?”. Kahkahkah. Memandangkan Apis bermain tidak sebilik dengan aku, Hamiz dan Iley jadi tak dapatlah nak tau respon dengan segera.

Aku pun pergi la ke bilik Apis. Dengan rilek je aku tanya “Pis, player ko dah nak abis kontrak ke? Takkan ko tak renew kontrak diorang awal-awal kot.” Aku tengok muka Apis memang ada sedikit kegeraman walaupun dia tak meletop kemarahan. “Selambe je korang nak amik player aku ye. Mana la aku tau kontrak diorang nak abis.” kata Apis pada aku. Hahaha. Busted di situ. Maka aku saje la tunjuk kat dia option untuk assistant manager notify kalau-kalau player da nak abes kontrak diorang tolong bagi tau or tolong renew kan. Lepas-lepas tu diulang-ulang perkataan “Selamber je korang ye”. Hehehe. Sorry Pis, biasa la nak kebas player orang. Player ko kan terer. Hahaha.


"DAVID BECKHAM IS BRITAIN'S FINEST STRIKER OF A FOOTBALL NOT BECAUSE OF GOD-GIVEN TALENT BUT BECAUSE HE PRACTISES WITH A RELENTLESS APPLICATION THAT THE VAST MAJORITY OF LESS GIFTED WOULDN'T CONTEMPLATE" – Sir Alex Ferguson –

No comments: