Wednesday, September 28, 2011

Footbal Manager (FM) 2008 – Local Area Network (LAN) 9


Act IX

Selain loan player adalah kebiasaan untuk membeli player. Tapi jarang sekali aku tengok kelibat pembelian pemain antara kami. Biasanya kami membeli pemain dari pasukan lain, yang tak terlibat antara kami. Jadi perlulah kami mencari pemain-pemain yang bakal menyerlah dan melengkapkan pasukan masing-masing. Untuk manager yang lambat join macam aku nampak seolah-olah sudah kehabisan pemain untuk dibeli. Kebanyakan pemain prospek telah dibeli siap-siap oleh mereka yang bermain lebih awal seperti Iley dan juga Hamiz. Aku tak ingat siapa yang Iley dah beli tapi antaranya adalah Tom Huddlestone manakala Hamiz pula yang aku ingat dia dah siap-siap beli Bojan Krkic, pemain yang paling hot prospek la orang kata.

You know who.

Tapi dah lama lepas tu aku main aku terperasan sorang lagi player striker yang belum dikebas lagi oleh salah seorang dari kami. Player tu adalah Rafael Sobis. Aku tak ingat ketika itu dia main di mana tapi setelah mendapat tau dia belum di beli oleh sesiapa diantara kami aku pun mula melancarkan bid untuk mendapatkan Sobis ni. Biasanya tindakan untuk membeli pemain ni akan dihebahkan melalui emel ataupun berita. Macam dunia betul, sebagai contoh ketika Real Madrid berminat untuk mendapatkan Cristiano Ronaldo. Sudah tersebar di dalam berita walaupun belum disahihkan kebenarannya.

Begini rupanya muka Rafael Sobis. Aku pun tak pernah tau.

Jadi bid aku untuk mendapatkan Sobis pun masuklah dalam emel manager yang lain-lain ini. Headlinenya lebih kurang macam ni “Liverpool’s manager attempting to bring in Sobis into his squad”. Dan perihal ini bukan menjadi rahsia lagi antara kami. Sekali tanpa diduga Hamiz juga turut bid sekali, malah lebih tinggi bidaan harganya dari yang aku bida. Apa lagi, geram la jugak asalnya. Dah la dia dah ada Bojan, Henry pun ada lagi masa tu, siap hot prospek Carlos Vela pun dalam team dia lagi itu pun nak angkut jugak Rafael Sobis ke? Aku dengan Hamiz ni jarang bercakap bersama. Walaupun dia duduk sebelah kiri aku je sebenarnya tapi aku takdelah cakap apa-apa. Takkan aku nak cakap “Wei, takyah la kacau aku nak beli Sobis. Ko kan dah ade banyak striker”. Dah ini game, siapa yang hebat dan dapat nego elok-elok, maka dialah menang.

Time tu pula, aku memang tengah mencari striker sangat-sangat. Nak tak nak, aku bida la lagi tinggi dari Hamiz. Tapi lepas tu Hamiz bid lagi tinggi pulak. Hadoi, macam main lelong pula rasanya. Elok dari player tu value masih rendah kena pula bid lagi tinggi. Aku bid juga lagi tinggi dari Hamiz dan jadi lagi sekali, Hamiz bid lagi tinggi. Untuk melawan pembidaan Hamiz kali ni, aku rasa aku terpaksa menggunakan sejumlah besar dana yang diberikan oleh Board Of Directors Liverpool FC aku ni. Aku pun bid juga, tinggal berapa sen sangat la dana yang ada. Tapi kali ni Hamiz tak bid lagi tinggi dah. Maka aku pun berjaya untuk berunding dengan Sobis mengenai kontrak.

Tapi sedih la rasanya, dana yang aku ada guna untuk beli Sobis je. Sedangkan takdelah se hot prospek macam Bojan. Sampai satu point tu aku rasa Hamiz sengaja untuk mengganggu bid aku dan membuatkan duit aku habis. Dah dana pun tak ada, aku pun tak dapat la nak beli player lain. Itu je la harapan tunggal aku untuk bermain dengan cemerlang pada musim berikutnya. Tapi hampeh, harapan untuk melihat Sobis menjaringkan banyak gol hanyalah harapan palsu. Memang Sobis tetap menjaringkan gol tapi tidak sebanyak yang aku harapkan. Jadi togellah aku dengan ketiadaan dana dan ke’tak-hebat-sangat’an si Rafael Sobis ni. Macam guna player yang sama yang aku ada je untuk meneruskan musim dan perlawanan-perlawanan yang mendatang. Cheit.*Sigh*


"DAVID BECKHAM IS BRITAIN'S FINEST STRIKER OF A FOOTBALL NOT BECAUSE OF GOD-GIVEN TALENT BUT BECAUSE HE PRACTISES WITH A RELENTLESS APPLICATION THAT THE VAST MAJORITY OF LESS GIFTED WOULDN'T CONTEMPLATE" – Sir Alex Ferguson –

No comments: