Tuesday, September 28, 2010

Tips Dan Nasihat Dari Rakan



Q: salam #####... dgr cite ko dh brenti smoke? btui ka... klau betul, ajr la tips ckit2 kt aku... erm, kau brenti direct trus ke ataupun slow2?

A1: oh.. hahahaha! yeap! actually aku amik cara paling mudah.. direct berhenti, bapak aku berhenti rokok pun dengan cara yang sama.. tapi perjalanan dia agak sukar sket la..

sebelum aku berhenti rokok.. aku memang dalam tahap heavy gak la.. sampai boleh cecah sekotak 20 untuk 1 hari.. but satu hari aku decide nak berhenti.. dan aku berhenti... untuk satu bulan.. ahahaha! :D

what happened was.. lepas sebulan tu.. aku bagi alasan untuk diri aku isap rokok.. mase tu konon2 kerja aku stress ah, nak pulak cermin kereta sewa aku mase tu windshield die pecah la.. hape la.. so aku isap sebatang.. tak sampai seminggu pastu aku jadi macam bese balik..

but after a while.. aku start pk balik.. that kalau aku bole berhenti sebulan.. nape aku tak bole terus berhenti.. and yes.. it took me a while gak la.. dalam beberapa bulan sebelum aku decide nak terus berhenti..

pada aku.. kenapa berhenti direct tu paling senang? sebab sebenarnya tak payah nak ade tips bagai2, nak beli patch, chewing gum or electric smoke.. haha.. cume satu je tips : HATI kene CEKAL! sebab ape? yes.. aku dah berhenti 2 bulan dah, TAPI! tipu la kalau aku cakap aku takde rase cam nak isap.. banyak kali gak arh.. bile hang out ngan membe2 yang isap rokok, bile rokok ade depan mate sume tu.. bile aku stress... trust me bro.. rase die memang rase macam ko kene dump ngan awek ko yang cun giler selepas ko bersama die untuk beberapa tahun.. XD

but bapak aku pun kasi satu tips je.. its all in your heart.. kau kene ade satu kekuatan untuk menyangkal setiap keinginan untuk hisap rokok.. tapi aku rase ko bole kot.. since dulu pun aku tgk ko bole ade kekuatan nak diet.. makan nasik terkawal pe sume.. huhu.. just that.. 2 - 3 bulan pertama tu agak sakit gak.. but lame2 jadi ok.. bile ko da bese hidup tak merokok, Insya'Allah, kekuatan untuk TAK merokok tu akan datang ngan sendiri..

nak lagi best.. mase ko nak brenti tu ko kecoh kan kat SEMUA orang.. ko bagitau sume orang ko nak berhenti ngan karek dan megahnye.. for sure ko akan merasa ragu2 nak isap da pastu.. hehehe.. siyes bro.. aku pun ade buat gitu gak.. tgk ah status facebook aku, haha!

kesimpulanya, sekali lagi aku cakap.. cara PALING MUDAH nak isap rokok = JANGAN HISAP

pape pun good luck bro! :)

A2 (He made some correction): ah.. silap... dalam sentence first tu.. perjalanan aku yang agak sukar.. bukan bapak aku.. hehe :D

A3 (Another correction): ah.. kesilapan dikesan lagi, "kesimpulanya, sekali lagi aku cakap.. cara PALING MUDAH nak brenti isap rokok = JANGAN HISAP"

sori la.. type panjang2, tak pasan ade silap.. hehe~ XD

Thank you my friends for your sudden long elaboration.




“PATRIOTISM IS SUPPORTING YOUR COUNTRY ALL THE TIME, AND YOUR GOVERNMENT WHEN IT DESERVES IT” – Mark Twain -

1 comment:

AIS said...

cara PALING MUDAH nak brenti isap rokok = JANGAN HISAP